Το ρούβλι, η κατρακύλα και οι δύσκολες μέρες για επενδυτές και επιχειρηματίες σε Ελλάδα και Ρωσία

Η ρωσική αγορά για τις ελληνικές επιχειρήσεις τα τελευταία αρκετά χρόνια αποτέλεσε μια αναπτυξιακή ανάσα με σοβαρές προοπτικές επέκτασης. Ωστόσο, η κρίση με την Ουκρανία, το ρωσικό εμπάργκο σε ευρωπαϊκά προϊόντα, η κάθετη πτώση του ρουβλίου και η παράλληλη μείωση στις τιμές του πετρελαίου, προσγείωσαν απότομα τους Έλληνες επιχειρηματίες στους κινδύνους μιας σύνθετης πραγματικότητας.

Το 2014 το πρόβλημα ήρθε στην επιφάνεια. Το 2015, όπως όλα δείχνουν, τα προβλήματα σε σχέση με τη συγκεκριμένη αγορά, θα μείνουν κοντά μας, με επιπτώσεις στις εξαγωγές τροφίμων και δη νωπών, στις πωλήσεις γούνας, αλλά και με επιπτώσεις για τον τουρισμό μας όπως και στην αγορά ακινήτων.

Το ρούβλι, μέσα σε ενάμισι χρόνο έχασε περίπου το 50% της αξίας του απέναντι σε δολάριο και ευρώ. Το 2013 στο 1 ευρώ αντιστοιχούσαν 28-30 ρούβλια, το 2014 η ισοτιμία ήταν κοντά στα 43-48 ρούβλια για το 1 ευρώ και σήμερα, ο Ρώσος, πρέπει να δώσει 60 ρούβλια για να πάρει ένα ευρώ.

Τουρισμός

«Με δεδομένες τις εκτιμήσεις διεθνών αναλυτών, ότι οι τιμές του αργού θα παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα και, γνωρίζοντας ότι η πορεία του ρουβλίου συνδέεται με τις τιμές του πετρελαίου, μπορούμε να πούμε ότι η ρωσική αγορά δεν θα ανακάμψει για τον ελληνικό τουρισμό μέσα στο 2015», δήλωσε στηVoria.gr ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Αλέξανδρος Λαμνίδης.

Βεβαίως, ο ΣΕΤΕ συνεχίζει να πιστεύει ότι σε βάθος χρόνου, δηλαδή ως το 2021, ο αριθμός των Ρώσων τουριστών που θα έρχονται στη χώρα, θα φτάσει στα 2,5 εκατ. άτομα. Αυτό όμως σε βάθος χρόνου. Στην παρούσα φάση, προβλέψεις θετικές δεν μπορούν να γίνουν καθώς στον ρωσικό κλάδο τουρισμού δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί ο κύκλος των …εκκαθαρίσεων, που άνοιξε πέρυσι το καλοκαίρι με πτωχεύσεις τουριστικών οργανισμών.

Ακόμη ο ΣΕΤΕ περιμένει τη συγκέντρωση των τελικών στοιχείων για όλο το 2014, για να καταλήξει στο ύψος που έφτασαν τα φέσια για τις ελληνικές επιχειρήσεις και, στον αριθμό των Ρώσων που επισκέφθηκαν τη χώρα μας.

«Η ρωσική αγορά σε ό,τι αφορά τη φετινή τουριστική σαιζόν, είναι με μια κουβέντα παγωμένη.  Για τη Χαλκιδική, της οποίας η θερινή περίοδος κλείνει τον Οκτώβριο, θεωρώ ότι η μείωση που είχαμε το 2014 ήταν αυτή που μετρήθηκε στο δεκάμηνο, δηλαδή περι τα 10%», υποστήριξε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής Γρηγόρης Τάσιος.

Όμως τα προβλήματα της ρώσικης οικονομίας, που θα χρειαστεί χρόνο για να ανακάμψει, δεν είναι τα μόνο που ασκούν πιέσεις στην ελληνική τουριστική βιομηχανία όπως επισήμανε ο κ. Τάσιος. Είναι και οι πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα.

«Υπάρχει καθυστέρηση στις προκρατήσεις ( σ.σ περίπου λιγότερες κατά 50% σε σχέση με πέρυσι), ενώ επίσης παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις στην εξόφληση από πλευράς tour operators. Όταν παλιότερα το μεγαλύτερο μέρος των οφειλών εξοφλούνταν ως το τέλος του έτους, τώρα έχουν καθυστερήσεις από τρεις έως και έξι μήνες».

Για τον κ. Τάσιο, μία καλή πρόταση για να βοηθηθεί η ρωσική αγορά, ήταν αυτή που κατέθεσε ο ΣΕΤΕ στο υπ. Τουρισμού, τον περασμένο Νοέμβριο, δηλαδή να εκδοθεί μεγάλος αριθμός σε βίζες πολλαπλών χρήσεων ( διαρκεία 3,6 και 18 μηνών), ώστε οι Ρώσοι να μπορούν να εκμεταλλεύονται στις περιόδους με τις πιο συμφέρουσες τιμές.

Ακίνητα

Ένας άλλος κλάδος που ποντάριζε στα ρωσικά κεφάλαια είναι αυτός του real estate.  Ρώσοι που θέλουν να αποκτήσουν παραθεριστική κατοικία δίπλα στις ζεστές ελληνικές θάλασσες. Ρώσοι που θέλουν να επενδύσουν σε μεγάλα επαγγελματικά ακίνητα, κυρίως σε ξενοδοχειακές μονάδες.

«Οι Ρώσοι υπαναχωρούν από τις συμφωνίες αγοράς ακινήτων, όπως βλέπουμε να συμβαίνει στη Χαλκιδική. Είναι κάτι αναμενόμενο για τους περισσότερους, εξαιτίας της μεγάλης υποτίμησης του ρουβλίου και δυστυχώς δεν φαίνεται άμεση ανάκαμψη. Τουλάχιστον ας ελπίσουμε στην άρση του εμπάργκο, που θα λειτουργήσει θετικά ψυχολογικά», υποστήριξε ο πρόεδρος του Συλλόγου Μεσιτών Θεσσαλονίκης Άγγελος Πασαλίδης, προσθέτοντας:

«Από την αγορά ακινήτων, μεγαλύτερη πίεση θα δεχτεί η δεύτερη κατοικία, ενω εκτιμώ πως αυτοί που σχεδιάζουν επενδύσεις επιχειρηματικές, είναι πιο πιθανό να προχωρήσουν στα σχέδιά τους».

Να σημειωθεί ότι στη Χαλκιδική, οι Ρώσοι αγοραστές κινούνται στο ανώτερο τμήμα της αγοράς καθώς ενδιαφέρονται για κατοικίες πρώτες στο κύμα, πολυτελούς κατασκευής, όσον επι το πλείστον βίλες και μεζονέτες.

Εμπάργκο στα αγροτικά προϊόντα

Πριν λίγους μήνες, το πλήγμα του ρωσικού εμπάργκο στα τρόφιμα Κοινοτικής προέλευσης, είχε προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στον αγροτικό κόσμο, υπήρξε κινητοποίηση, έτσι και δόθηκε κάποια έκτακτη ενίσχυση στους παραγωγούς. Τώρα όμως τι γίνεται;

«Η Ρωσία είναι μια πολύ σημαντική αγορά αλλά δεν είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγικός μας προορισμός. Οπωσδήποτε όμως είναι μία αγορά με ιδιαίτερη βαρύτητα για συγκεκριμένους κλάδους, όπως είναι ο κλάδος τους γουνοποιίας αλλά και των τροφίμων», υπογράμμισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, Κυριάκος Λουφάκης.

Στα φρέσκα λαχανικά και φρούτα, όπως εξήγησε το μέλος δ.σ. του ΣΕΒΕΧρήστος Κολιός, βρέθηκαν κάποιοι τρόποι για να μειωθούν οι επιπτώσεις του εμπάργκο. Συγκεκριμένα, τα φορτία περνάνε μέσα από εταιρείες άλλων χωρών, όπως της Σερβίας, της Αλβανίας και της Λιθουανίας. Έτσι, το πρόβλημα σε ένα βαθμό, κοντά στο 50%, έχει αντιμετωπιστεί, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχει φόβος για κατασχέσεις φορτίων.

Παράλληλα, οι επιχειρήσεις προσπαθούν να αυξήσουν τις εξαγωγές σε Αμερική, Εμιράτα και Κίνα, αν και το ρίσκο της μεταφοράς στη Κίνα, λόγω των περίπου 30 ημερών που μένουν στο δρόμο, είναι σημαντικό.

«Απο δω και στο εξής,  περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει με τις εξαγωγές των ανοιξιάτικων και καλοκαιρινών φρούτων. Τι θα γίνει με τη φράουλα, αφού μάλιστα πάνω από το 60% των εξαγωγών κατευθύνεται στη Ρωσία, για την αγορά της οποίας η Ελλάδα καλλιεργεί και την ποικιλία που προτιμούν οι Ρώσοι καταναλωτές. Εκτιμούμε, ότι λόγω των μεγάλων ζημιών που έπαθαν οι Μαροκινοί, με τους οποίους έχουν υπογράψει πολλά συμβόλαια οι Ρώσοι εισαγωγείς, ότι τελικά οι δεύτεροι θα είναι κάπως ελαστικότεροι στις απαγορεύσεις», προσθέτει ο κ.Κολιός.

«Κάηκε» η γούνα στη δυτική Μακεδονία

Για την ελληνική γουνοποιία, η ρωσική κρίση αποτέλεσε ήδη ισχυρό πλήγμα. Είναι γνωστό ότι Καστοριά και Σιάτιστα και γενικότερα τα ελληνικά γουναρικά, τα αγαπούν και τα προτιμούν οι Ρωσίδες. Η μεγάλη αυτή χώρα, απορροφά το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών ελληνικής γούνας, αλλά με τη πτώση του ρουβλίου, οι αγορές μειώθηκαν δραστικά, έως και κατά 70%. Τώρα οι Έλληνες γουνοποιοί προσπαθούν να βρούνε άκρες για να αυξήσουν πωλήσεις στη Κίνα.

Πηγή: voria.gr

To Top