Χαλκιδική: Θρίλερ με πτώμα σε μισοβυθισμένο τσιγαράδικο

Ένα μισοβυθισμένο παλιό τσιγαράδικο, που κατασχέθηκε το 2011 για λαθρεμπόριο και επί 8 χρόνια παραμένει δεμένο στη μαρίνα των Νέων Μουδανιών Χαλκιδικής ως περιβαλλοντική «βόμβα» έτοιμη να εκραγεί, αποτέλεσε το σκηνικό για το θρίλερ που εκτυλίσσεται από το περασμένο Σάββατο, μετά την ανεύρεση ενός πτώματος στο κατάστρωμά του.

Όπως διαπιστώθηκε μετά την ταυτοποίησή του, το πτώμα ανήκε σε έναν 40χρονο, κάτοικο Μουδανιών. Βρέθηκε σε ύπτια θέση στο κατάστρωμα του πλοίου «Elizabeth» και δίπλα του εντοπίστηκε ένα σκοινί, γεγονός που παραπέμπει σε αυτοχειρία με απαγχονισμό.

Όπως εκτιμούν αξιωματικοί του Λιμενικού, που έχουν αναλάβει την έρευνα, το σκοινί είχε δεθεί από σιδερένια κατασκευή πάνω από το σημείο όπου βρέθηκε το πτώμα και πιθανώς να έσπασε στη συνέχεια, όταν ο 40χρονος ήταν ήδη νεκρός.

Η έρευνα συνεχίζεται προκειμένου να διασαφηνιστούν τα ακριβή αίτια και τις συνθήκες του θλιβερού περιστατικού, με βάση και την έκθεση του ιατροδικαστή.

Το φορτηγό πλοίο «Elizabeth», με σημαία Βολιβίας και 5μελές πλήρωμα, είχε εντοπιστεί το Μάρτιο του 2011 να μεταφέρει φορτίο με λαθραία τσιγάρα, στη θαλάσσια περιοχή νότια της χερσονήσου της Κασσάνδρας.

Είχε αποπλεύσει από την Αμμόχωστο της Κύπρου και είχε ως προορισμό τη Βάρνα της Βουλγαρίας. Μετά την καταδικαστική απόφαση κατά των μελών του πληρώματος από το Κακουργοδικείο Θεσσαλονίκης, το πλοίο δημεύτηκε.

Έκτοτε παραμένει πλαγιοδετημένο στη Μαρίνα των Ν.Μουδανιών, αποτελώντας εστία μόλυνσης και εγκυμονώντας σοβαρούς κινδύνους για το θαλάσσιο περιβάλλον, λόγω μιας διελκυστίνδας μεταξύ αντικρουόμενων νόμων αναφορικά με το ποιος έχει την αρμοδιότητα για την καταστροφή του.

Η άκαρπη δημοπρασία και παρά λίγο βύθιση

Η δημοπρασία που έγινε για την πώλησή του για σκραπ απέβη άκαρπη, καθώς δεν βρέθηκε ενδιαφερόμενος, παρόλο που η τιμή εκκίνησης των 15.000 ευρώ, έπεσε στα 5.000 ευρώ.

Το Νοέμβριο του 2016, με αφορμή περιστατικό αποκοπής των κάβων πρόσθεσης του πλοίου, διορίστηκε από το Υπολιμεναρχείο των Νέων Μουδανιών πραγματογνώμονας, ο οποίος μεταξύ άλλων διαπίστωσε ότι η κατάσταση του πλοίου εκτιμάται ως επικίνδυνη για το θαλάσσιο περιβάλλον, καθώς εγκυμονούν κίνδυνοι για την αποκοπή των κάβων ή των σημείων πρόσδεσης ιδιαίτερα σε περίπτωση εκδήλωσης επικίνδυνων καιρικών φαινομένων. Διαπιστώθηκε επίσης ότι το πλοίο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί αξιόπλοο και κρίνεται απαραίτητη η το συντομότερο δυνατό απομάκρυνσή του.

Τον περασμένο Απρίλιο η πρύμνη του σκάφους βυθίστηκε και δόθηκε αγώνας για την αποφυγή της ολοκληρωτικής βύθισής του. Με απόφαση του Δήμου και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου τοποθετήθηκε πλωτό φράγμα περιμετρικά του πλοίου καθώς και απορροφητικά υλικά για τον περιορισμό της ρύπανσης, καθώς η οσμή του πετρελαίου ήταν έντονη.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Λιμενικού Σώματος / Ελληνικής Ακτοφυλακής, η ρύπανση ήταν έκτασης 20 τ.μ., ιριδίζουσας μορφής από σεντινόνερα και λάδι μηχανής και προήλθε από εισροή ύδατος στο χώρο του μηχανοστασίου του πρυμναίου μέρος του κατασχεμένου φορτηγού πλοίου.

Εκκρεμότητα 8 ετών λόγω σύγκρουσης νόμων

Ο κυριότερος λόγος για την παρατεταμένη εκκρεμότητα, σύμφωνα με τον Δήμο Νέας Προποντίδας, είναι η σύγκρουση νόμων αναφορικά με το ποιος έχει την αρμοδιότητα – ευθύνη για την ανέλκυση και την καταστροφή του.

«Επί χρόνια ταλαιπωρούμαστε για να διασαφηνίσουμε ποιος έχει την ευθύνη, ενώ το πλοίο είναι έτοιμο να βυθιστεί ανά πάσα στιγμή», είπε ο δήμαρχος, Εμμανουήλ Καρράς, ο οποίος με επανειλημμένες επιστολές του προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει προειδοποιήσει για τους κινδύνους αυτούς και τις συνέπειες που συνεπάγεται μια πιθανή βύθιση του «Elizabeth» σε μια κατ εξοχήν τουριστική περιοχή.

Όπως εξήγησε ο νομικός σύμβουλος του Δήμου Νέας Προποντίδας, Αθανάσιος Μάλλιος, σήμερα βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την άρση της εκκρεμότητας. «Λόγω της σύγκρουσης ενός νόμου και ενός άρθρου του Τελωνειακού Κώδικα, αλλά και την απουσία εφαρμοστικών διατάξεων και για τα δύο, υπήρχε δυσχέρεια εφαρμογής του νόμου. Κάναμε συνεχείς κινήσεις προς το υπουργείο και την Εισαγγελία. Καταθέσαμε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων στο Μονομελές Πρωτοδικείο Χαλκιδικής και αναμένουμε την απόφαση», ανέφερε.

Στο μεταξύ, μια γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που εκδόθηκε για παρόμοια περίπτωση στην Ελευσίνα, ήρθε να αποσαφηνίσει το τοπίο, χωρίς ωστόσο να είναι δεσμευτική.

Εν αναμονή της απόφασης, ο Δήμος Ν. Προποντίδας και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, έχουν ήδη προετοιμαστεί για την προκήρυξη διαγωνισμού, προκειμένου να ανατεθεί σε εταιρία το έργο της ανέλκυσης του πλοίου και της επί τόπου καταστροφής του.

Πηγή: ethnos.gr

 

To Top