ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ημερίδα ΙΔΕΑΔ με την συμμετοχή των νομικών του Αρη: Αυτές είναι οι προτάσεις για τους τακτικούς δικαστές στο ποδόσφαιρο

Διεξήχθη με επιτυχία στις 2-10-2015 η ημερίδα του ΙΔΕΑΔ για την τοποθέτηση τακτικών δικαστών στο ποδόσφαιρο.

Συμμετείχαν τακτικοί δικαστές που ήδη έχουν οριστεί σε πειθαρχικά και δικαιοδοτικά όργανα της ΕΠΟ, οι δύο ποδοσφαιρικοί εισαγγελείς, εκπρόσωποι του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, δικηγόροι αθλητικού δικαίου,εκπρόσωποι διαφόρων αθλητικών φορέων, μέλη και συνεργάτες του ΙΔΕΑΔ. Από τους επίσημους ποδοσφαιρικούς φορείς εκπροσωπήθηκε μόνο η ΕΠΣ Αθηνών. Ανάμεσα στους εισηγητές ήταν και οι νομικοί του Άρη Σπύρος Χριστοφορίδης, Χρήστος Γρόλλιος.
Την ημερίδα τίμησε με την παρουσία του, κυρίως όμως με την ενεργό συμμετοχή και την επιστημονική συνεισφορά του ως νομικός, ο Υφυπουργός Αθλητισμού κ. Σταύρος Κοντονής.
Στην ημερίδα αναλύθηκαν τα δογματικής φύσεως ζητήματα που παρουσιάζονται κατά την στελέχωση τέτοιου είδους οργάνων από εν ενεργεία δικαστικούς λειτουργούς και επισημάνθηκαν τα συγκεκριμένα προβλήματα που ήδη έχουν ανακύψει κατά την διαδικασία εφαρμογής του νόμου εκ μέρους της ποδοσφαιρικής ομοσπονδίας.
Επισημάνθηκε κυρίως ότι το πρόβλημα της ΕΠΟ σήμερα δεν είναι απλώς ο νόμιμος τρόπος στελέχωσης των οργάνων της με τακτικούς δικαστές, αλλά κυρίως η διασφάλιση της νομιμότητας των κανονισμών που οι τακτικοί δικαστές θα κληθούν να εφαρμόσουν.Και στο σημείο αυτό είναι απαραίτητη η αυστηρή εφαρμογή τόσο της νέας περί αυτοδιοίκητου διάταξης του άρθρου 15 ν. 4326/2015, όσο και των λοιπών διατάξεων του ν. 2725/1999.

Ακολουθεί σύντομη αναφορά στα αποτελέσματα της συζήτησης επί των κατ’ ιδίαν θεμάτων.

Προτάσεις του ΙΔΕΑΔ για την εφαρμογή του άρθρου 5 ν.4326/2015, όπως αναπτύχθηκαν κατά την ημερίδα της 2-10-2015

 

  1. Το άρθρο 5 ν.4326/2015 προσδιορίζει εκ νέου την υποχρέωση της ΕΠΟ για την στελέχωση των πειθαρχικών και δικαιοδοτικών της οργάνων με τακτικούς δικαστές, όπως άλλωστε αυτή η υποχρέωση υπήρχε και σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα ισχύουσες διατάξεις του ν.2725/1999 ( άρθρα 95, 119επ. 127Β), οι οποίες ουδέποτε καταργήθηκαν ρητά ή σιωπηρά.
  2. Η ΕΠΟ, εκμεταλλευόμενη το άρθρο 29 παρ.12 του ν. 3479/2006 περί δήθεν «αυτοδιοίκητου» της ΕΠΟ, έπαψε να εφαρμόζει τις κείμενες διατάξεις περί στελέχωσης των οργάνων της με τακτικούς δικαστές, ισχυριζόμενη ότι αυτές, παρότι μηδέποτε καταργηθείσες, δεν εξακολουθούσαν να ισχύουν για το ποδόσφαιρο.
  3. Όμως, με την νέα περί αυτοδιοίκητου διάταξη του ν. 4326/2015 το πράγμα ξεκαθάρισε απολύτως, με την συναίνεση μάλιστα των ΦΙΦΑ-ΟΥΕΦΑ. Οι  διατάξεις του καταστατικού και των κανονισμών της ΕΠΟ ισχύουν στο πλαίσιο του Συντάγματος και της κείμενης νομοθεσίας. Επιβεβαιώθηκε δηλαδή το αυτονόητο.
  4. Επομένως σε σχέση με την στελέχωση των οργάνων της ΕΠΟ με τακτικούς δικαστές εφεξής ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 5 ν.4326/2015 σε συνδυασμό με τις ήδη κείμενες διατάξεις, που ουδέποτε καταργήθηκαν και εμπεριέχονται στα άρθρα 119 επ., 127Β και 95 του ν.2725/1999.
  5. Σύμφωνα με τα παραπάνω, τα πρωτοβάθμια πειθαρχικά όργανα του επαγγελματικού ποδοσφαίρου που προβλέπονται στο άρθρο 119 ν. 2725/1999 θα πρέπει να είναι μονομελή, και πράγματι ως τέτοια έχουν στελεχωθεί σήμερα με τακτικούς δικαστές.
  6.  Αντίθετα, το πρωτοβάθμιο πειθαρχικό όργανο της ΕΠΟ βάσει της ισχύουσας σήμερα διάταξης του άρθρου 127Β παρ.2 ν.2725/1999 θα πρέπει να είναι τριμελές. Σήμερα, κατά παράβαση της παραπάνω διατάξεως, η ΕΠΟ διαθέτει πενταμελή πρωτοβάθμια επιτροπή και, προφανώς, η στελέχωση της επιτροπής αυτής με τακτικούς δικαστές για να είναι νόμιμη θα πρέπει να γίνει στην προβλεπόμενη από τον νόμο τριμελή σύνθεσή της.
  7. Η ίδια αβελτηρία παρατηρείται και με τη στελέχωση της Επιτροπής Εφέσεων της ΕΠΟ, η οποία σύμφωνα με το άρθρο 127Β παρ.3 θα έπρεπε να είναι τριμελής, ενώ παρανόμως λειτουργεί ως πενταμελής. Και εδώ, η στελέχωση της επιτροπής αυτής με τακτικούς δικαστές για να είναι νόμιμη θα πρέπει να γίνει στην προβλεπόμενη από τον νόμο τριμελή σύνθεσή της.
  8. Η ίδια επίσης αβελτηρία παρατηρείται και με την στελέχωση των Επιτροπών Επίλυσης Οικονομικών Διαφορών του άρθρου 95 ν.2725/1999, τις οποίες η ΕΠΟ έχει ουσιαστικά καταργήσει, λειτουργώντας στη θέση τους άλλα δικά της όργανα. Οι επιτροπές αυτές θα πρέπει να επαναλειτουργήσουν και να στελεχωθούν και αυτές με τακτικούς δικαστές, όπως ορίζει ο νόμος 4326/2015 σε συνδυασμό με το άρθρο 95 ν. 2725/1999.
  9. Το διαιτητικό δικαστήριο της ΕΠΟ, ανεξαρτήτως του εάν η στελέχωσή του με τακτικούς δικαστές εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 5 ν.4326/2015, καθώς και η επιτροπή δεοντολογίας που ήδη έχει στελεχωθεί με τακτικούς δικαστές, δεν επιτρέπεται να έχουν καμία απολύτως αρμοδιότητα επί υποθέσεων αρμοδιότητας των πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων πειθαρχικών οργάνων, στο βαθμό που η αρμοδιότητα των τελευταίων εγκαθιδρύεται αμέσως εκ του νόμου ( άρθρα 120, 121, 124, 126 και 127Β ν. 2725/1999),σύμφωνα με τον οποίον θα πρέπει να διαμορφώνεται το σύνολο των διατάξεων  του καταστατικού και των κανονισμών της ΕΠΟ.
  10. Αλλωστε και το ισχύον σήμερα άρθρο 127Β παρ.5  ν. 2725/1999 ρητά προβλέπει ότι οι πράξεις και αποφάσεις των πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων  πειθαρχικών και δικαιοδοτικών οργάνων δεν ελέγχονται αναστέλλονται ή ακυρώνονται ούτε από το Δ.Σ. των Ενώσεων ή της ΕΠΟ. Σε διαφορετική περίπτωση το διαιτητικό δικαστήριο και η επιτροπή δεοντολογίας θα λειτουργούσαν σαν όργανα καταστρατήγησης του νόμου.

 

Η εφαρμογή των παραπάνω θα πρέπει να γίνεται στο πλαίσιο των εξής βασικών αρχών:

 

  1. Το άρθρο 5 ν. 4326/2015 εφαρμόζεται σε συνδυασμό με το άρθρο 15 του ιδίου νόμου (αυτοδιοίκητο ΕΠΟ) και τις διατάξεις του ν. 2725/1999, όπως ισχύει σήμερα, ανεξάρτητα από τις επιφυλάξεις συνταγματικής τάξης που μπορεί να έχει κανείς σχετικά με το εύρος της εφαρμογής του σε όργανα που δεν προβλέπει ρητά ο νόμος..
  2. Στο βαθμό  που το καταστατικό ή κανονισμός της ΕΠΟ προβλέπει ή προβλέψει στο μέλλον  την αρμοδιότητα του διαιτητικού δικαστηρίου επί υποθέσεων αρμοδιότητας της επιτροπής εφέσεων ή της δευτεροβάθμιας επιτροπής επίλυσης οικονομικών διαφορών του άρθρου 95 ν.2725/1999, η πρόβλεψη αυτή παραβιάζει το νόμο και είναι άκυρη, ανεξαρτήτως του εάν το διαιτητικό δικαστήριο στελεχωθεί ή όχι με τακτικούς δικαστές.
  3. Τυχόν διατάξεις του καταστατικού και των κανονισμών της ΕΠΟ που προβλέπουν ή οδηγούν σε αντίθετα από τα παραπάνω αποτελέσματα, θα πρέπει να θεωρούνται ανίσχυρες ως αντιβαίνουσες στο νόμο και θα πρέπει να τροποποιηθούν άμεσα.
  4.  Γι’ αυτό όλοι οι κανονισμοί της ΕΠΟ θα πρέπει να υποβληθούν άμεσα στην ΓΓΑ για έλεγχο νομιμότητας, όπως προβλέπει το άρθρο 27 ν.2725/1999, ιδίως υπό το πρίσμα του συνταγματικά ανεκτού «αυτοδιοίκητου» που θέτει το άρθρο 15 ν.4326/2015. Θα πρέπει να ελεγχθεί εξ αρχής η συμβατότητά τους με τις βασικές αρχές που αναπτύξαμε παραπάνω και την ισχύουσα αθλητική νομοθεσία.
  5. Τέλος,οι τακτικοί δικαστές, στους οποίους η Πολιτεία εμπιστεύεται την αξιοπιστία του ελληνικού ποδοσφαίρου, οφείλουν να εφαρμόζουν τους κανονισμούς της ΕΠΟ μόνο εφόσον έχει τηρηθεί η παραπάνω διαδικασία νομιμοποίησής τους. Η προστασία του κύρους του δικαστή, πλην των όσων προβλέπει το Σύνταγμα, απαιτεί και την εκ μέρους του εφαρμογή τυπικά και ουσιαστικά νομίμων ιδιωτικών κανονισμών.

 

To Top