Θεσσαλονίκη: Αυξάνεται η εμπορική κίνηση ενόψει Χριστουγέννων – «Στοίχημα» η κατανάλωση και η ενίσχυση τζίρου

Αυξάνεται η εμπορική κίνηση στο κέντρο της Θεσσαλονίκης όσο πλησιάζουμε στα  Χριστούγεννα με τους καταστηματάρχες να αναμένουν ενίσχυση του τζίρου τους καθ’ όλη τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, καθώς το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου η κίνηση χαρακτηρίστηκε υποτονική από την πλειοψηφία των επιχειρηματιών.

Μετά και την καταβολή του δώρου των Χριστουγέννων στις 21 Δεκεμβρίου, οι καταναλωτές σπεύδουν για τις τελευταίες αγορές της χρονιάς. Έντονη επισκεψιμότητα στη Θεσσαλονίκη παρατηρείται κυρίως στις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους όπως η Τσιμισκή αλλά και στα καταστήματα τροφίμων για τις αγορές του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού. Περισσότερη κίνηση περιμένουν αντιθέτως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις με κορύφωση τις τελευταίες Κυριακές κατά τις οποίες παραμένει ανοιχτή η αγορά, καθώς μέχρι στιγμής, όπως δηλώνουν οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες στο ThessToday.gr, η εμπορική κίνηση δεν έχει μεταφραστεί ακόμη σε τζίρο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα ποσοστό των καταναλωτών εκμεταλλεύτηκε την Black Friday για τις χριστουγεννιάτικες αγορές του. Παρ’ όλα αυτά, για τους καταστηματάρχες της Θεσσαλονίκης, η περίοδος που διανύουμε αποτελεί το μεγάλο οικονομικό «στοίχημα» της χρονιάς προκειμένου να αντικρίσουν περαιτέρω τόνωση του τζίρου τους εν μέσω μάλιστα πληθωριστικών πιέσεων.

Προβλέψεις για 20% αυξημένες δαπάνες

Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), εκτιμάται ότι οι φετινές εορταστικές καταναλωτικές δαπάνες θα είναι αυξημένες κατά 20%. Συγκεκριμένα, όπως δείχνουν τα στοιχεία, οι καταναλωτές προβλέπεται ότι θα ξοδέψουν κατά κεφαλήν 174 ευρώ για τις αγορές τους σε σχέση με τα 146 ευρώ του 2022. Πρόκειται για αύξηση που αποδίδεται κυρίως στις πληθωριστικές πιέσεις που καταγράφουν οι τιμές και στη μικρή αύξηση που καταγράφει το μέσο εισόδημα των καταναλωτών.

Παράλληλα, μόνο ένα μικρό ποσοστό των καταναλωτών (16%) σκοπεύει να δαπανήσει άνω των 200 ευρώ στις φετινές γιορτές με τη συντριπτική πλειοψηφία του αγοραστικού κοινού (43%) να δηλώνει ότι θα προβεί σε αγορές κυρίως την εβδομάδα των Χριστουγέννων.

Σε κάθε περίπτωση, σημαντικό μέρος των δαπανών αναμένεται να κατευθυνθεί προς τις αγορές τροφίμων για το εορταστικό τραπέζι. Υπενθυμίζεται εξάλλου ότι σε ισχύ είναι από τις 13 Δεκεμβρίου το «καλάθι των Χριστουγέννων» και το «καλάθι του Άι Βασίλη», που θα είναι στη διάθεση των καταναλωτών μέχρι και μετά την Πρωτοχρονιά.

Το κόστος για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι

Από 10,8% έως 11,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τραπέζι του 2022, εκτιμάται ακόμη ότι θα κοστίσει το φετινό εορταστικό τραπέζι, όπως διαπιστώθηκε από την έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝ.ΕΜ.Υ.-ΕΣΕΕ). Πιο αναλυτικά, το κόστος (6-8 ατόμων) κυμαίνεται από 103,10 έως 140,76 ευρώ.

Οι πιο τσιμπημένες ενδεικτικές τιμές με βάση την χαρτογράφηση τη γενική κατανομή τιμών και την εικόνα της αγοράς σε σύγκριση με την περσινή χρονιά εντοπίζονται στα κρέατα όπως αρνί και γαλοπούλα (22,9% και 21,1% αυξημένα), στο ελαιόλαδο (62% πιο ακριβό), στα μήλα κατά 36,6% και στο κρασί (άνοδος κατά 21,2%).

Μείωση σε σχέση με το 2022 παρατηρείται ωστόσο στις τιμές των παραδοσιακών γλυκών. Ειδικότερα, μείωση κατά 10,6% σε κουραμπιέδες που πωλούνται σε ζαχαροπλαστεία αλλά αύξηση 4,7% στους τυποποιημένους. Πτώση -4,7% σε τυποποιημένα μελομακάρονα και -6,7% των αντίστοιχων προϊόντων σε ζαχαροπλαστεία.

Μεγαλύτερη κίνηση στην εστίαση

Σε υψηλότερα επίπεδα φαίνεται αντιθέτως πως θα κινηθεί η εστίαση στη Θεσσαλονίκη με τους ιδιοκτήτες να τονίζουν στο ThessToday.gr πως οι κρατήσεις για τα καθιερωμένα ρεβεγιόν των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς έχουν πάρει «φωτιά» με τα διαθέσιμα τραπέζια σε αρκετούς χώρους εστίασης να είναι πλέον ελάχιστα. Οι επιχειρηματίες όμως, παρά τις υψηλές κρατήσεις είναι συγκρατημένοι αναφορικά με την κατανάλωση των πελατών τους και τον συνολικό τζίρο, καθώς όπως έχει ήδη δηλώσει o Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Εστιατόρων και Ψητοπωλών Θεσσαλονίκης κ. Μιχάλης Επιτροπίδης, έχει αλλάξει το μοντέλο κατανάλωσης στο ελληνικό πελατολόγιο, περιορίζοντας τις παραγγελίες μόνο στα απαραίτητα πιάτα.

Πηγή: ThessToday.gr

To Top