Ο άνθρωπος που απογείωσε την Μπόκα Τζούνιορς!

Στο σύγχρονο ποδόσφαιρο οι κινήσεις ενός club εκτός γηπέδων έχουν την ίδια-αν όχι την μεγαλύτερη- σημασία με εκείνες που λαμβάνουν χώρα πάνω στο χορτάρι από τους ποδοσφαιριστές. Το άθλημα άλλαξε παγκοσμίως στα μέσα της δεκαετίας του 90′, οι σύλλογοι πήραν πιο ξεκάθαρα την μορφή και την δομή εταιριών. Μπορεί στην Ελλάδα η πλειοψηφία των συλλόγων να αγνοεί έννοιες όπως η στρατηγική και το πλάνο, ωστόσο, παγκοσμίως τα παραδείγματα είναι αρκετά και σήμερα θα αναλύσουμε ένα από τα πιο χαρακτηριστικά.

Το παράδειγμα της Μπόκα Τζούνιορς. Πως προόδευσε και μεταλλάχθηκε από έναν σπουδαίο σύλλογο σε ένα τεράστιο brandname ισορροπώντας ανάμεσα σε ποδοσφαιρικό και εταιρικό management; Πως ο νυν πρόεδρος της Αργεντινής και επί σειρά ετών ισχυρός άνδρας των «Χεϊνέζες», Μαουρίτσιο Μάκρι, κατάφερε να… απογειώσει τον σύλλογο; Ποιες κινήσεις οδήγησαν την Μπόκα μπροστά από την εποχή της τόσο σε εταιρετικό όσο και σε ποδοσφαιρικό επίπεδο, όπου στην εποχή του το κλαμπ πρόσθεσε στην τροπαιοθήκη του μεταξύ άλλων 4 Κόπα Λιμπερταδόρες και 6 πρωταθλήματα;

Ο ΗΓΕΤΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ ΣΤΟΧΟΙ

Ο Μαουρίτσιο Μάκρι που από τον Δεκέμβριο του 2015 βρίσκεται στον προεδρικό θώκο της Αργεντίνικης Δημοκρατίας ανέλαβε τα ηνία του συλλόγου το 1996. Γιος του Φράνκο Μάκρι, ενός Ιταλού επιχειρηματία που μετανάστευσε στην Αργεντινή την δεκαετία του 40′ και ασχολήθηκε με τις κατασκευές και τις βιομηχανίες αυτοκινήτων.
Έχοντας από μικρός το… μικρόβιο της Μπόκα στο αίμα του, ο Μάκρι επανεκλέχθηκε στην προεδρία του συλλόγου τόσο το 2000 όσο και το 2004 και τρία χρόνια αργότερα ανακοίνωσε την κάθοδό του στην πολιτική, αρχικά ως δήμαρχος του Μπουένος Αϊρες. Κάτι που σήμανε την αποχώρησή του από την Μπόκα.

Κατά την ανάληψη της προεδρίας το 1996 ο Μάκρι έθεσε δύο βασικούς στόχους. Ο πρώτος είχε να κάνει με τον εκμοντερνισμό του γηπέδου «Λα Μπομπονέρα», των προπονητικών εγκαταστάσεων και την αύξηση των μελών και ο δεύτερος με την δημιουργία της «La Cantera», των ακαδημιών της ομάδας που θα έφερναν ότι καλύτερο υπήρχε στην Αργεντινή στην οικογένεια του συλλόγου με μακροπρόθεσμο στόχο την ανάδειξη τους στην πρώτη ομάδα και την εισροή εσόδων από πωλήσεις.

Ο ΕΚΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΓΗΠΕΔΟΥ

Το πιο σημαντικό άψυχο περιουσιακό στοιχείο για κάθε σύλλογο είναι το γήπεδό του. Ο Μάκρι έχοντας αντιληφθεί την δύναμη που θα έδινε στο κλαμπ η βελτίωση του «Λα Μπομπονέρα» προχώρησε άμεσα στην μερική ανακατασκευή του, που το έκανε πιο μοντέρνο, πιο σύγχρονο, πιο λειτουργικό. Τα ξύλινα καρεκλάκια αλλάχθηκαν με πλαστικά, ανέτα VIP κουτιά δημιουργήθηκαν, άλλαξε το σύστημα φωτεισμού ενώ ξεκίνησαν νέα κομμάτια του γηπέδου να λειτουργούν για εξέχοντα μέλη του κλαμπ ενώ ολική αλλαγή έγινε και στα δημοσιογραφικά.

Για να μπορέσει ο σύλλογος να ανταποκριθεί στα εκατοντάδες αιτήματα για διαπιστεύσεις, το νέο γήπεδο προσέφερε μεγάλες εγκαταστάσεις για τον Τύπο, 21 μπουθ τηλεοπτικής μετάδοσης, 300 γραφεία και όλες τις ανέσεις για τους εκπροσώπους των ΜΜΕ. Εξάλλου, τα παιχνίδια της Μπόκα έμπαιναν σε 5.000.000 σπίτια στην Αργεντινή και σε 1.000.000 στην υπόλοιπη Λατινική Αμερική.

Ο Μάκρι, παράλληλα, δημιούργησε εντός του γηπέδου το μουσείο της Μπόκα, ένα έργο που παραδόθηκε τον Απρίλιο του 2001 και κάλυψε τα 100+ χρόνια ιστορίας του κλαμπ! Πάνω από 300.000 επισκέψεις ετησίως ήταν ο μέσος όρος!

Και οι καινοτομίες δεν τελείωναν εκεί! Μέσα στο στάδιο υπήρχε νοσοκομειακή εγκατάσταση που παρείχε δωρεάν περίθαλψη σε όλα τα μέλη του συλλόγου!

Το 2004 και το 2005 θέσπισε την διαδικασία στην οποία όσοι είχαν εμπλοκή με το κλαμπ(μέλη, απλοί οπαδοί, δημοσιογράφοι, τουρίστες) περνούσαν από συνεντεύξεις και οι ερωτήσεις είχαν να κάνουν με το επίπεδο ικανοποίησης τους σε σχέση με όσα τους παρέχει ο σύλλογος! Τα αποτελέσματα βοήθησαν την διοίκηση της ομάδας να πάρει σημαντικές αποφάσεις, όπως η καλύτερη διαχείριση του κοινού και η πιο γρήγορη είσοδος εντός του γηπέδου, η διάθεση των εισιτηρίων και ψηλότερα καθίσματα!

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΤΗΝ «LA CANTERA»

Θέλωντας να εξελίξει νεαρούς παίκτες σε πια συστηματική βάση, ο Μάκρη δημιουργήσε την «La Cantera» και άνοιξε την έκταση «Casa Amarilla» που ήταν δίπλα στο προπονητικό κέντρο της πρώτης ομάδας. Τα εγκαίνια έγιναν το 1996 και δέκα χρόνια αργότερα, η εγκατάσταση φιλοξενούσε 120 νεαρούς παίκτες(12-16 ετών), όπου οι 87 προέρχονταν από πόλεις μακριά από το Μπουένος Αιρες και έμεναν σε ξενώνες εντός του προπονητικού!

Οι ταλαντούχοι ποδοσφαιριστές λάμβαναν μέρος σε ένα δεκάμηνο πρόγραμμα και αν έπειθαν η συνεργασία ανανεωνόταν. Οι παίκτες 6 φορές την εβδομάδα διδάσκονταν κανονικά τα μαθήματά τους, έκαναν προπονήσεις και την Κυριακή είχαν ρεπό. Η διαμονή και τα δίδακτρα ήταν ευθύνη της Μπόκα.

Η εκπαίδευση ήταν σημείο «κλειδί» για την «Casa Amarilla». Οι παίκτες έπρεπε πρωτίστως να είναι καλοί μαθητές, ενώ έπαιρναν μαθήματα αγγλικών και υπολογιστών! «Η ψυχολογική ισορροπία είναι εξόχως σημαντική για ποδοσφαιριστές που θέλουν να γίνουν top class. Πρέπει να τους ετοιμάσουμε για την πίεση που θα συναντήσουν στην καριέρα τους. Η εκπαίδευση παίζει σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση του χαρακτήρα» ήταν η εξήγηση του Όσκαρ ΡέγκενΧαρντ, του προπονητή της U-16 εκείνη την περίοδο.

Ο Κάρλος Τέβες ήταν το πιο γνωστό… αστέρι της ακαδημίας ενώ 86 ποδοσφαιριστές μέσα στην δεκαετία έπαιξαν στην πρώτη ομάδα!

ΤΟ ΜΕΤΑΓΡΑΦΙΚΟ FUND!

Οι καινοτομίες του Μάκρι δεν τελείωσαν εκεί! Γνωρίζοντας πως η παραγωγή ποδοσφαιριστών από τις ακαδημίες αποτελεί μία επίπονη και χρονοβόρα διαδικασία και πως η Μπόκα έχει στο dna της την διεκδίκηση τίτλων, δημιούργησε το 1997 ένα μεταγραφικό fund, μία δεξαμενή χρημάτων από επενδυτές που έβαζαν λεφτά για παίκτες που αγόραζε το κλαμπ!

Περίπου 1.500 άνθρωποι επένδυσαν από 100 μέχρι και 200.000 ευρώ και συνολικά μαζεύτηκε ένα ποσό κοντά στα 15 εκατομμύρια ευρώ!

Οι επενδυτές σε κάθε πώληση ποδοσφαιριστή που είχε αγοραστεί από τα λεφτά του fund έπαιρναν ένα ποσοστό επί των κερδών. Δηλαδή για παράδειγμα, αν η Μπόκα είχε αγοράσει τον Γκάγκο 2 εκατομμύρια και τον πουλούσε 26, ένα κομμάτι από τα 24 εκατομμύρια(το 50% συγκεκριμένα) μοιράζονταν στα μέλη της δεξαμενής. Αν, όμως, ο Γκάγκο κόστιζε 2 εκατομμύρια και η Μπόκα τον παραχωρούσε με 500.000, τότε δεν ήταν υποχρεωμένη βάσει συμφωνίας να… επιστρέψει το 1.5 στο fund!

Η όλη διαδικασία οφέλησε αρκετά το κλαμπ. 14 παίκτες αγοράστηκαν, ηλικίας από 18 έως 25. 8 από αυτούς έφεραν κέρδος, όπως για παράδειγμα ο Βάλτερ Σάμουελ με την μεταγραφή του στην Ρόμα έναντι 21.5 εκατομμυρίων δολλαρίων! Η Μποκα συνολικά από το μεταγραφικό fund είχε κέρδος 15.5 εκατομμυρίων ενώ ήταν σε θέση να αποκτά σημαντικούς ποδοσφαιριστές, όπου αν δεν υπήρχε η συγκεκριμένη ιδέα του Μάκρι, δεν θα είχε την δυνατότητα!

ΕΚΤΟΞΕΥΣΕ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ

Έχοντας εξαντλήσει τους πιθανούς πόρους από το γήπεδο, τα μέλη και το έμψυχο δυναμικό, ο Μάκρι πόνταρε πολλά στο μάρκετινγκ, δυνάμωσε την θέση του συλλόγου στην αγορά, με αποτέλεσμα να αυξηθούν κατακόρυφα τα έσοδα!

Νέες συμφωνίες για τα τηλεοπτικά, νέες συνεργασίες για τον ρουχισμό της ομάδας και μία τοποθέτηση της Μπόκα στην αγορά που την έφερε στην θέση να διαπραγματεύεται σκληρά και να παραχωρεί δικαιώματα ακριβά!

Στα συν και τα… τουρ σε ΗΠΑ και Ιαπωνία, τα οποία έφεραν στα ταμεία του κλαμπ περίπου 3 εκατομμύρια δολλάρια!

*Χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία από το study case του Harvard για την Μπόκα Τζούνιορς που εκδόθηκε το 2008.

To Top