“Kοινωνικό φαινόμενο o Άρης”! Ο Γιάννης Ιωαννίδης “ζυγίζει” για το PRESSARIS την δημοσκόπηση και αναλύει τον… οπαδικό χάρτη!

Ο Γιάννης Ιωαννίδης* “ζυγίζει” την δημοσκόπηση για το PRESSARIS, αναλύει τον… οπαδικό χάρτη και εξηγεί γιατί ο Άρης είναι κοινωνικό φαινόμενο! Στο τέλος; Αφήνει το καλύτερο για τους παράγοντες του…

 

Είναι η πρώτη φορά που σχολιάζω έρευνα καταμέτρησης φιλάθλων. Αποφάσισα να το πράξω για τρεις λόγους.

Πρώτον, η Metron Analysis είναι μία από τις πλέον αξιόπιστες δημοσκοπικές εταιρίες. Δεύτερον, δε θεωρώ το sdna.gr ‘βαμμένο’ site. Τρίτον και σημαντικότερο, η απλή ανάγνωση ενός γκάλοπ δε σημαίνει απολύτως τίποτα. Αντίθετα, είναι εξαιρετικά ενδιαφέροντα τα ποιοτικά συμπεράσματα που εξάγονται από τα ποσοτικά αποτελέσματα.

Ξεκινάω αναλύοντας τον οπαδικό χάρτη της δημοσκόπησης και θα καταλήξω σε ορισμένες ‘τεχνικές ενστάσεις’ αναφορικά στη δειγματοληψία.

Πρωταθλητής στην ενεργή συμμετοχή…

Έκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι το 3% των φιλάθλων καταφέρνει να έχει τόσο μαζική παρουσία στο γήπεδο. Εξετάζοντας τους μέσους όρους εισιτηρίων της τελευταίας 15ετίας, θα διαπιστώσουμε ότι η παρουσία των φιλάθλων του Άρη στο Χαριλάου και το Αλεξάνδρειο είναι αναλογικά υπερπολλαπλάσια σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ομάδες!

Μοιάζει απίστευτο, αλλά το 3% των οπαδών της χώρας μαζεύει 12.000 – 15.000 κόσμο στο ποδόσφαιρο και 3.000 – 4.500 κόσμο στο μπάσκετ εξ’ ίσου εύκολα με τους δικέφαλους (12% και 11%) και τον Παναθηναϊκό (27%). Αυτό σημαίνει ότι το target group των συμμετοχικών κιτρινόμαυρων φιλάθλων είναι το υψηλότερο από όλες τις ομάδες.

Σε επίπεδο ‘παρουσίας’ στα ΜΜΕ και το διαδίκτυο, αν κάποιος μετρούσε υπομονετικά τον αριθμό των οπαδικών sites, τα σχόλια αναγνωστών στα ουδέτερα μεγάλα αθλητικά portals,  τα fora και  τις σελίδες / groups στο Facebook θα υπέθετε ότι ο Άρης εκφράζει τουλάχιστον το 15% των φιλάθλων της χώρας.

Κοινωνικό φαινόμενο…

Η δυσαναλογία αριθμού οπαδών / ενασχόλησης με την ομάδα, αποδεικνύει ότι οι Αρειανοί έχουν το μεγαλύτερο βαθμό συσπείρωσης. Αν, μάλιστα, αναλογιστούμε τις αγωνιστικές αποτυχίες, τους υποβιβασμούς σε ΄Β και ΄Γ Εθνική θα διαπιστώσουμε ότι μιλάμε για κοινωνικό φαινόμενο…

Μοιάζει ανεξήγητο, αλλά ειναι γεγονός! Το 3% κατέβασε στον τελικό του ΟΑΚΑ 26.800 φιλάθλους, ενώ το 12% μόλις 22.200. Το 3% έστειλε 6.300 στο Manchester, ενώ το 12% μόλις 4.700 στο Highbury. Το 3% έστειλε 3.800 στο Vicente Calderon, ενώ το 12% μόλις 1.200.

Επιστρέφοντας στο ‘μαύρο’ παρόν, μοιάζει παράλογο αλλά το 3% έχει παρουσία 2.000 – 3.000 στα χωράφια της Γ Εθνικής (εκτός έδρας). Την ίδια στιγμή, οι λαοφιλέστερες ομάδες που πρωταγωνιστούν στη Super League δυσκολεύονται να στηρίξουν τόσο μαζικά τους ποδοσφαιριστές μακριά από το ‘σπίτι’ τους…

 Nova – τηλεθέαση…

Μία άλλη προσέγγιση έμμεσης μέτρησης οπαδών είναι οι τηλεθεάσεις της Nova. Την περσινή περίοδο του υποβιβασμού από τον…Φεβρουάριο, ο Άρης ήταν δεύτερος ξεπερνώντας ακόμα και το 25% τηλεθέασης του Παναθηναϊκού!

Αυτό μπορεί να σημαίνει τρία πράγματα: είτε όλοι όσοι συμπεριλαμβάνονται στο 3% βλέπουν τα παιχνίδια, είτε η διεισδυτικότητα του Άρη στην ελληνική κοινωνία είναι υψηλότατη, είτε η έρευνα της Metron κάτι… ‘χάνει’.

 Επενδυτής…

Τα δεδομένα που διαμορφώνονται είναι άκρως ενθαρρυντικά. Στη χειρότερη καμπή της ιστορίας του, ο Άρης διατηρεί τις δυνάμεις του σε αριθμητικό επίπεδο αποδεικνύοντας στην πράξη την πιστότητα των ‘πελατών’. Πρόκειται, επομένως, για ελκυστικό ‘μαγαζί’.

Όταν ανέβει η ομάδα και συσταθεί η νέα ΠΑΕ, ο επενδυτής θα αναλάβει μία επιχείρηση που θα είναι καθαρή από χρέη και θα διαθέτει την πιο ‘σκληρή’ πελατειακή βάση. Γίνεται, συνεπώς, αντιληπτό ότι υπάρχει ιδανικό ‘μείγμα’ για να επιστρέψει ο Άρης στη θέση που ορίζει η ιστορία του.

Η έρευνα επιδέχεται βελτιώσεων…

Το αποτέλεσμα της έρευνας δε χρίζει αμφισβήτησης, αναφορικά με την κατάταξη των πέντε μεγάλων ομάδων. Αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα σε απόλυτο βαθμό.

Η επιλογή δείγματος έγινε με απλή τυχαία δειγματοληψία από αρχείο τηλεφωνικών αριθμών, ενώ το μέγεθος του δείγματος ανέρχεται σε 1.402 άτομα. Δηλαδή, ο οπαδικός χάρτης της χώρας διαμορφώθηκε βάσει τηλεφωνικών ερωτήσεων στο 0,01% του πληθυσμού. Απάντησε, επομένως, 1 στους 10.000 πολίτες της χώρας!

Αναρωτιέμαι… πόσο βέβαιη είναι η Metron Analysis ότι στην Ήπειρο, το Ιόνιο, τη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα δεν υπάρχουν ούτε 1% Αρειανοί; Αντίστοιχα, πόσο ‘αληθοφανές’ ακούγεται ότι δεν υπάρχουν ούτε 1% Αρειανοί στις ηλικές 18-24;

Δε ρίχνω μομφή στην αξιοπιστία της Metron Analysis και του sdna.gr. Αναφέρω, απλώς, τα ενδεχόμενα αδύνατα σημεία της έρευνας που προκύπτουν λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων και χρόνου για την υλοποίηση μίας πανελλαδικής έρευνας μεγάλου εύρους. Καμία έρευνα, άλλωστε, δεν είναι απολύτως έγκυρη. Αλλιώς δε θα γινόταν εκλογές. Θα γινόταν δημοσκοπήσεις…

Αντί επιλόγου… 

Η ποιοτική ανάλυση των πορισμάτων είναι θετική για την οικογένεια του Άρη. Ωστόσο, οι παράγοντες συνεχίζουν να επιδεικνύουν δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία και αδυνατούν να μετατρέψουν τα ΄δυνατά σημεία’ της ομάδας σε ‘πρακτικά πλεονεκτήματα’.

Ένα πράγμα είναι βέβαιο. Αν υπήρχε δημοσκόπηση ικανότητας παραγόντων, θα υποβιβαζόμασταν από το Σεπτέμβριο…

Ο Γιάννης Ιωαννίδης αρθρογραφεί στο overlap.gr

To Top